• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Behöver råd angående lån

Skuldsatt22

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 December 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Jag har blancolån på ca 800 000 och det är kämpigt med alla räntor som höjs. Jag har också en kredit på 85 000 som börjar bli högt utnyttjad pga av att mina pengar inte räcker till.
Är det värt att ta ytterligare blancolån - om någon nu beviljar mig det dvs för att betala av krediten och sen rikta in sig på att beta av lånen när det ges möjlighet. Kommer inte att ha så stora möjligheter till extra amortering i och för sig...
Eller ska man bara kämpa på ? Är så kluven om jag ska använda en förfrågan eller inte när jag inte vet utfallet.... Har UC-score på 1,7 och 4 förfrågningar från i somras.
Det hade dock varit så skönt att få ner krediten. Är det någon klok som kan råda mig ??
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Var i ganska exakt samma position för några månader sen. Jag sökte då ett blanco för att betala ner krediterna. Och det fick jag faktiskt, 110 000 K. Problemet var bara att ränta på 17 procent egentligen var högre än på krediterna jag löste in. Tanken var sen att mitt betyg skulle sjunka rejält och jag ska kunna söka ett samlingslån för att bland annat fått bort det nya blancot med höga räntan. Och betyget gick ner rejält, till 0.5, men tyvärr var jag för ivrig att söka samling så jag fick ändå inga erbjudanden.

Så i stort sett blev det ingen ekonomisk förbättring för mig kortsiktigt. Men ändå skönt få bort 4 krediter och betala på ett blanco istället. Så nu är min strategi att extraamortera på det, fortsätta betala ner på mina fyra andra blancon och vänta ut alla förfrågningar.

Om jag vore du skulle jag nog chansat att söka. Men bara för summan att nolla krediterna. Men det är tufft. Får du alls några erbjudanden blir det till hög ränta. Å andra sidan är det kanske inte hela världen med en ff till om du ändå har fyra sedan i somras. Men försök vänta tills det är åtminstonde tre månader sedan du sökte senast.
 

Skuldsatt22

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 December 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Var i ganska exakt samma position för några månader sen. Jag sökte då ett blanco för att betala ner krediterna. Och det fick jag faktiskt, 110 000 K. Problemet var bara att ränta på 17 procent egentligen var högre än på krediterna jag löste in. Tanken var sen att mitt betyg skulle sjunka rejält och jag ska kunna söka ett samlingslån för att bland annat fått bort det nya blancot med höga räntan. Och betyget gick ner rejält, till 0.5, men tyvärr var jag för ivrig att söka samling så jag fick ändå inga erbjudanden.

Så i stort sett blev det ingen ekonomisk förbättring för mig kortsiktigt. Men ändå skönt få bort 4 krediter och betala på ett blanco istället. Så nu är min strategi att extraamortera på det, fortsätta betala ner på mina fyra andra blancon och vänta ut alla förfrågningar.

Om jag vore du skulle jag nog chansat att söka. Men bara för summan att nolla krediterna. Men det är tufft. Får du alls några erbjudanden blir det till hög ränta. Å andra sidan är det kanske inte hela världen med en ff till om du ändå har fyra sedan i somras. Men försök vänta tills det är åtminstonde tre månader sedan du sökte senast.
Det är typ tre månader sen nu. Jag är villrådig och så klart osäker på om jag ens får något erbjudande…. Men stort tack för ditt utförliga svar !! Man är i ett vacuum och vet varken ut eller in….
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Det är typ tre månader sen nu. Jag är villrådig och så klart osäker på om jag ens får något erbjudande…. Men stort tack för ditt utförliga svar !! Man är i ett vacuum och vet varken ut eller in….
Förstår det. Mycket verkar handla om belåningsgrad numera. Du kan ha riktigt fin UC, men anser bankerna att du är för högt belånad får du ändå inget beviljat. När jag sökte senast hade jag 838 K i blancon och 115 K i (outnyttjade, men beviljade) krediter. Alltså 943 K på en inkomst på 450 K. Alltså mer än dubbelt så mycket lån (om man räknar in de outnyttjade krediterna) som inkomst. 2.2 typ. Så nu kommer jag under året framåt också säga upp krediterna så att inte räknas in i deras kalkyler. Så på det sättet var det ändå en bra lösning för mig. Utan det dyra blancot hade det tagit väldigt lång tid för mig att kunna betala ner/säga upp dem.

Vad har du för taxerad inkomst? Tror man bör hamna på under 1.5 i belåningsgrad.
 

Skuldsatt22

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 December 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Min belåningsgrad är ca 1,75…. Man vill ju verkligen inte slösa med förfrågningarna men å andra sidan är inte tanken att jag ska ta fler lån sen om jag får något nu. Det måste ju gå på andra hållet någon gång….
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
252
Poäng
437
Har du fått hjälp med spelmissbruket? Annars hjälper inte samlingslån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp